Saturday, January 21, 2012

Nasi Hujan Panas



mula asal, nak masak nasi beriani. tapi rencah tak cukup. tunggu husband balik beli barang punya la lama. so last-last, tukar plan. masak nasi hujan panas. ikut resipi sebijik-bijik, sebab selalunya kalau masak nasi yang ada letak susu selalu termentah. hahahahaha. dah nak masuk 9 tahun kahwin pun selalu payah nak adjust susu. :P

resipi saya ikut kak hanieliza punya. tarak alter this time. ikut sebijik2.

Bahan
4 cawan beras basmathi (dibasuh & ditos)
4 cawan air
1/2 cawan susu cair
3 biji tomato (dicincang)
1 batang serai (dititik)
2 helai daun pandan (disimpul)
1 kiub pati ayam ** saya guna 1 sudu besar pati ayam (liquid punya)
garam secukup rasa
pewarna hijau, merah, kuning
2 sudu makan marjerin
1 sudu makan minyak sapi

Bahan B
1 kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
3 biji bawang merah (blend)
1 ulas bawang putih (blend)
1 inch halia (blend) ** saya hiris saje.

Lain-lain

daun sup ** saya guna daun ketumbar
bawang goreng

Method
1. Tumis bahan B, serai dan daun pandan sehingga naik bau.
2. masukkan air dan garam sehingga mendidih.
3. Masukkan susu cair, pati ayam, tomato & beras. Kacau rata.
4. Masak nasi seperti biasa. (saya masak atas dapur dengan api yang kecil)
5. Apabila nasi hampir kering, titiskan pewarna di 3 tempat yang berasingan. (1 warna 1 spot)
6. Biarkan nasi masak. Gemburkan dengan hati-hati untuk elak nasi hancur.
7. Hidangkan nasi bersama bawang goreng dan daun ketumbar/sup.

Note to self:-
1. reduce the colour amount next time. meriah benar la pulak nasik saya.

No comments: