Thursday, August 21, 2014

Nasi Kari

Dah berapa blog aku masuk, banyak betul yang suggest masak nasi kari. So let's gamble. Resepi ni aku amek dari few blogs, antaranya blog Kak Nor.

Resepi ni diolah semula mengikut kesesuaian dan kerajinan tukang masak. But all in all, rasanya sangat sedap macam nasi arab gitu.

Amacam, mengancam tak?

Bila upload gambar ni kat fb, ramai pulak member yang tanya cemana nak masak. In short, sebenarnya nasi ni dimasak dengan kuah kari ayam. Maknanya, masak kari ayam dulu, lepas tuamek kuah kari tu untuk masak nasik. Since aku pakai beras basmathi, kuantiti kuah tu aku lebihkan1 cup dari sukatan beras supaya nasi nanti lembut.

Bahan-bahan
4 sekawan
daun kari
1 biji bawang besar * - blend
2-3 ulas bawang kecik - * blend
1.5 inci halia * - blend
2 sudu besar rempah kari ayam (dibancuh dengan air panas sehingga menjadi pes)
1 kiub ayam (optional)
garam
Ayam (aku tak masukkan pun. buat kari kosong saja)
Santan
2 pot beras basmathi - basuh dan toskan
Kismis, gajus (optional)

Cara-cara
1. Tumis 4 sekawan, daun kari dan bahan-bahan yang diblend sehingga naik bau.
2.  Masukkan rempah kari yang telah dibancuh. Continue masak sehingga pecah minyak.
3. Bila dah pecah minyak, masukkan ayam (in my case, aku skip)
4. Masukkan santan, kiub ayam dan perisakan dengan garam. Masak sehingga pecah minyak.
5. Di dalam periuk nasi, masukkan beras dan kuah kari yang telah dimasak. Masukkan kismis dan gajus. Tanak atas rice cooker macam biasa.

Saya hidangkan nasi ni dengan ayam goreng rempah. Mabeles.
 

No comments: